Nicke Nyfiken? Nej, Karoline!

Vem behöver skandalsåpor när man har grannar? I min trappuppgång är vi tre lägenheter, men det är bara jag som lyckas lösa mina konflikter inne i lägenheten. Min undre granne hade ett stort familjebråk för några veckor sedan och allt utspelade sig ute vid trappen. Nyfiken som jag är, och detta skyller jag såklart på mina gener, så smög jag mig tyst fram till min dörr, släckte lampan (så att ingen skulle kunna se min skugga genom nyckelhålet, paranoid jag vet) och lutade örat mot nyckelhålet för att få tillgång till första parkett. Ord som ”brist på empati” och ”oansvarligt” var några av de ord och meningar som kastades ut i luften. Jag förstod ganska snabbt att det var ett familjegräl; föräldrar vs. ung tonårskille. Och där stod jag, länge och väl, och tjuvlyssnade. Och jag skäms inte ens för att säga det! Bråkar man i ett trapphus istället för inne i sin lägenhet så har man liksom gett sina grannar lov att tjuvlyssna! När familjen sedan gav sig av så var jag naturligtvis tvungen att skynda mig bort till mitt sovrumsfönster för att kunna få en titt av hur de såg ut. Inte särskilt viktigt, men kan man så kan man. Försiktigt drog jag isär gardinerna, men bara så lite så att mitt ena öga precis rymdes i springan och så att ingen skulle kunna se mig om de kollade upp. I övrigt så verkar även granntjejen mittemot mig ha svårt att komma ihåg att hon har grannar och lyhörda väggar. Hon brukar sjunga i duschen (vi delar ju dusch alla tre ute i hallen) men även springa ut och in i lägenheten gråtandes och skrikande i telefon. Ni ser, på Tingsgatan händer det grejer minsann! Nyfiken i en strut? Ja men självklart, nyfiken är ju mitt andranamn!

 

Tips i fall att någon kommer på dig med att vara nyfiken:

*Börja vissla på en helt obetydlig melodi om någon ger dig en misstänksam blick.

*Ropa ”Jag tar mig bara en nypa frisk luft!” genom nyckelhålet om grannen ser dig spionera genom det.

*Pressa brösten mot fönsterrutan när personen i fråga inser att han är uttittad, tro mig det kommer att få hans tankar bortkopplade.

*Vid värsta fall om något av de ovannämnda tipsen ej skulle fungera; lägg dig ned på rygg och spela död.


Kommentarer
Postat av: Amanda

Haha knäpp du är! Men måste säga att jag är minst lika nyfiken som dig, haha ;)

2010-01-07 @ 12:39:08
URL: http://mantuss.blogg.se/
Postat av: Hanna

Jag menar vem skulle inte bli nyfiken om man fick första parkett? jag hade suttit klistrad mot dörren jämt och jag fick chansen ;)

2010-01-20 @ 15:47:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0