Omvänt?

Jag vet inte om det bara är jag eller om tiderna har ändrats. Men, om någon berättar för mig att personen i fråga väntar barn så blir första reaktionen "Va roligt!!". Om någon berättar att en viss person ska gifta sig så blir min första reaktion "VA? Oj!" Detta gäller när det handlar om människor i min egen ålder, relativt unga. På något vis så har det blivit större och mer "vuxet" att gifta sig än att skaffa barn. Kanske för att det är så många unga som skaffar barn och desto färre som väljer att gifta sig. Hur många femtonåringar och uppåt vet du som har fått barn unga? Och hur många under 25 känner du som är gifta? Jag kan utan svårigheter berätta om många jag känner som har barn och är i min ålder men om jag ska nämna någon som är gift så känns fingrarna överflödiga. Man har liksom vant sig vid att många väljer att bilda familj vid yngre ålder, då är det ju faktiskt större att få barn anser jag. Är du gift kan du skilja dig, du kan inte skilja dig från dina barn. Men ändå blir min första reaktion "Shit, ska dom gifta sig? Dom är ju inte gamla!" Konstigt jag vet. Förut var det gifta-sig-sen-skaffa-barn som gällde, nu är det skaffa-barn-sen-kanske gifta-sig som råder i vårat avlånga land.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0